Rīgas Motormuzejs

Rīgas Motormuzeja rekonstrukcija

 

2016. gada jūnijs

Rīgas Motormuzejs sakņojas Latvijas Antīko automobiļu kluba tradīcijās un tā biedru entuziasmā, ar kuru palīdzību 1989. gadā tika atvērts Rīgas Motormuzejs. Pēc vērienīgās rekonstrukcijas, kas tika uzsākta 2013. gadā, muzejs ir ieguvis kvalitatīvas ekspozīcijas telpas, ērtu un patīkamu vidi un ir pieejams ikvienam apmeklētājam.

Muzeja ekspozīcijā ir apskatāmi vairāk nekā 100 unikāli senie spēkrati, bet muzeja krājums arvien tiek papildināts ar nozīmīgiem jaunieguvumiem. 

Seno spēkratu ekspozīcija veidota kā aizraujošs stāsts par unikāliem spēkratiem, ievērojamām personībām un auto pasaules nozīmīgākajiem vēstures notikumiem. Šobrīd apmeklētāji šo stāstu var iepazīt ar modernu, daudzveidīgu multimediju un dizaina palīdzību, līdzdarbojoties dažādās interaktīvās nodarbēs. Vēsturiskie spēkrati tiek mūsdienīgi eksponēti, padarot Rīgas Motormuzeja apmeklējumu par patiesi aizraujošu, vienreizēju un izzinošu piedzīvojumu. Daudzveidību un dinamiku nodrošina atsevišķa pielāgojama izstāžu zāle, kā arī modernas konferenču telpas. Apmeklētāju ērtībai tiek piedāvāta kafejnīca un bērnu rotaļu laukums.

Pilnībā atjaunotais un rekonstruētais Rīgas Motormuzejs savas durvis apmeklētājiem vēra 2016. gada 2. jūlijā. 2013. gadā sāktajai rekonstrukcijai bija divi būtiski posmi:

  • būvniecības posms, kura laikā tika rekonstruēta ēka;
  • muzeja ekspozīcijas atjaunošana saskaņā ar dizaina projektu.

Atjaunotajai ekspozīcijai bija jākļūst mūsdienīgai, interaktīvai un ar Eiropas muzejiem konkurētspējīgai, lai spētu piesaistīt gan vietējo apmeklētāju, gan tūristu interesi. 

Rīgas Motormuzeja esošie eksponāti – antīkie spēkrati, ir pateicīgs apskates objekts, jo ir saistoši plašai auditorijai, taču tie arī uzliek papildus slogu ekspozīcijas kopējam dizainam un visam muzeja aprīkojumam, kam primāri ir jāizceļ katrs auto un tā unikalitāte, vienlaikus nepazaudējot ekspozīcijas informatīvās un interaktīvās sadaļas, un ieturot vienotu dizaina vadlīniju. 

Lai realizētu Rīgas Motormuzeja un dizaina projektu autoru SIA H2E ieceri, tika dibināta pilnsabiedrība SMSJ, kuras sastāvā ietilpa arī SGS Sistēmas. Katrs pilnsabiedrības dalībnieks bija atbildīgs par konkrēta projekta uzdevuma realizāciju. SGS Sistēmas atbildība bija visas muzeja ekspozīcijas apgaismojuma sistēmas izveide, kā arī atsevišķu audiovizuālo un audio sistēmas iekārtu piegāde, kuru uzstādīšanu nodrošināja SIA Solavi.

Ņemot vērā faktu, ka Rīgas Motormuzejs ir līdz šim grandiozākais un ambiciozākais šāda veida projekts Latvijā, rekonstrukcijas process ne reti bija kā došanās pretī vēl nezināmajam. Līdzīgu precedentu neesamība Latvijā lika ieguldīt daudz vairāk laika, veicot izpēti un izzinot līdzīgu projektu realizācijas piemērus pasaulē, kas gan ne vienmēr palīdzēja esošajā situācijā, ņemot vērā ekspozīcijas objektu un telpas unikalitāti. Uz SGS Sistēmas un pārējo projekta realizētāju pleciem gūlās milzīga atbildība par projekta veiksmīgu realizāciju un piemērotāko tehniskos risinājumu nodrošināšanu. 

Izaicinājumi sekoja viens otram. Automašīnu ekspozīcijas izgaismošana pati par sevi nav viegls uzdevums, turklāt jāņem vērā, ka ekspozīcijā blakus košam un gaišam automobilim var tikt izvietots pilnīgi melns spēkrats, aiz kura funkcionē krāsaina interaktīva video siena. Uzdevums bija visus šos objektus dabūt vienotā bildē, nepazaudējot katra individuālo dizainu un vēstījumu. Plānojot gaismu instalāciju izvēli un izvietojumu, bija jāņem vērā nosacījums, ka starmešu gaisma nedrīkst bojāt vēsturisko spēkratu krāsu un detaļas, kas nozīmē, ka starmešiem, kam ir gāzizlādes vai cita veida spuldzes, papildus bija jāizmanto IR un UV spektru slāpējošie filtri. Tieši šī apspekta dēļ tika izmantoti starmeši ar LED gaismas elementu. Savukārt vietās, kur ir zemi griesti vai mērķis ir izgaismot lielus objektus, tika izmantoti starmeši ar spuldzēm, kuru gabarīti ir salīdzinoši mazāki par līdzīgas jaudas LED stamešiem.

Kā skaidro SGS Sistēmas vadītājs Normunds Eilands, apgaismojuma sistēma sevī ietver ne tikai ekspozīcijas izgaismošanu, bet arī informatīvo funkciju – kustīgas gaismas bultas, kas norāda apmeklētāju kustības ceļu un automašīnu ražotāju logotipu projekcijas uz griestos iekārtiem transparentiem. Tieši logotipu projekciju izveide bija kārtējais izaicinājums un uzdevums realizēt kaut ko vēl nebijušu. Teiksiet, kas tur tāds īpašs? Muzeja griestos iekārtie transparenti ir izvietoti dažādos leņķos. Projekcijas prožektorus nebija iespējams iekārt perpendikulāri projekcijas virsmai, lai projicējamais attēls nebūtu izkropļots un neveidotu trapeci. Tāpēc, izmantojot speciālu tehnoloģiju, katrs projicējamais logotips tika izgatavots individuāli ar jau iestrādātu nepieciešamo trapeces korekciju, lai attēls uz virsmas būtu nevainojams. Kopumā tika uzstādīti 582 dažādi prožektori, kas darbojas vienotā gaismu vadības sistēmā, ko nodrošina MA Lighting grandMA2 vadības sistēma. 

Gada ambiciozākais projekts ir noslēdzies. Ar lepnumu varam droši apgalvot, ka šobrīd Latvijā ir Baltijas valstīs labākais muzejs.

Projekta realizācija:
Jurijs Fjodorovs – SGS Sistēmas gaismu inženieris
Pēteris Brilts – SGS Sistēmas instalācijas darbu vadītājs

Uzstādītā tehnika

Gaismas

  •     90 x Selecon Wing LED Wall Washer – LED asimetriskie starmeši;
  •     292 x Selecon Display Profile 2550 – profilējamie starmeši;
  •     107 x Selecon Accent Beam Spot starmeši;
  •     73 x Selecon PL Profile 4 – LED profilējamie starmeši;
  •     20 x Derksen GL 150 Economy – imidžu projekcijas stameši;
  •     1 x MA Lighting grandMA2 Replay unit – apgaismojuma vadības pults;
  •     3 x MA Lighting 4 port node on PC – tīkla komutācijas iekārtas;
  •     4 x MA Lighting DMX Booster 1-7 – DMX signāla dalītāji.

AV

  •     82 x BrightSign XD 1032 – multimediju tīkla atskaņotāji.

Pacēlāji

  •     1 x Genie AWP- 40S DC – pacēlājs.   

Audio

  •     1 x Ecler Compact 8 – audio mikseris;
  •     2 x Ecler Verso 12P – akustiskās sistēmas;
  •     2 x Ecler MIMO 88 – audio sistēmas procesori;
  •     1 x Ecler Alma 26 – audio sistēmas procesors;
  •     1 x Ecler HZA 4-120 – jaudas pastiprinātājs;
  •     1 x Ecler HSA 300 – jaudas pastiprinātājs;
  •     2 x Ecler SAM 412T – audio mikseri;
  •     2 x MC² Audio T1000 – jaudas pastiprinātāji;
  •     1 x MC² Audio T1500 – jaudas pastiprinātājs;
  •     1 x MC² Audio T3500 – jaudas pastiprinātājs;
  •     2 x Beyerdynamic TG 1000 – digitālās bezvadu mikrofonu sistēmas, kopā 6 kanāli;
  •     2 x Beyerdynamic MTS 67/3 – konferenču mikrofoni;
  •     4 x Beyerdynamic DT 109 – austiņas ar mikrofonu;
  •     2 x Beyerdynamic DT 770 PRO – austiņas;
  •     4 x Turbosound TCX 10 – akustiskās sistēmas;
  •     2 x Turbosound TCX 12 – akustiskās sistēmas;
  •     2 x Turbosound TCX 15-B – zemfrekvences akustiskās sistēmas.
Gads2016